یک کشف ژنتیکی جدید در مورد خطر ابتلا به برخی بیماریها

30 نوامبر 2015- تحقیقات جدید محققان دانشگاه منچستر و موسسهBrabraham نشان داده است که چگونه شکاف بین ژنها بر خطر ابتلا به بیماری هایی مانند ورم مفاصل و دیابت نوع 1 تاثیر می گذارند.

نتایج این پژوهش که در مجله یNature Communicationsمنتشر شده است، نشان می دهد شکاف در مناطقی ازDNA یتاخورده ، اثرات بسیار مهمی در روشن شدن ژنها و کنترل بیان آنها برجا می گذارد، در حقیقت ژنهای واقع در این شکاف ها با ژنهایی که قبلا تصور نمی شد که در بروز بیماری نقش داشته باشند، بطور فیزیکی اندرکنش می کنند.

در حال حاضر تصور می شود که بسیاری از این ژنها در افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت، پسوریازیس و دیابت نوع 1 نقش دارند.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Stephen Eyre از دانشگاه منچستر می گوید: غالبا محققان بدنبال یافتن یک ژن که باعث بروز یک بیماری خاص می شود، با رویکرد" مرتبط ترین ژن" هستند و کمتر تصور می کنند مناطق شکاف در تاخوردگی DNAممکن است در بروز بیماریها نقش داشته باشد.

واقعیت بسیار پیچیده تر از این است، نه تنها شکاف بین ژن ها دارای تاثیراتی بر بیان ژنهای دیگرهستند بلکه همانطور که در مطالعه جدید نشان داده شده است، این شکافها لزوما نزدیکترین ژن را تحت تاثیر قرار نمی دهد- آنها می توانند در مسافت های طولانی تر سبب روشن یا خاموش شدن ژنهای دورتر از خود شوند.

این فرآیند توسط تاخوردگی دو متر DNA درون محفظه ای به ابعاد یک سلول صورت می گیرد بنحوی که این مقدار از DNAداخل یک سلول جا می شود.این تاخوردگی، مناطق شکاف را به مناطق مهم تر نزدیک می کند و در نتیجه میزان بیان ژنها را کنترل می نماید.  برای مثال بخش های خاصی ازDNA ی تاخورده، مناطقی که خطر ابتلا به بیماریهای مختلف را افزایش می دهند، می توانند در محل یک ژن یکسان همدیگر را ملاقات کنند.

این یافته ها نشان می دهد که ممکن است برخی از ژن ها خطر ابتلا به بیش از یک بیماری را افزایش دهند، بسته به اینکه چگونه آنها توسط شکاف ها و از جایی در ساختارDNA تنظیم شوند. این اطلاعات می تواند به دانشمندان در درک بیماری ها کمک کرده و به دیدگاه های جدیدی برای درمان های بالقوه در آینده منجر شود.

گام های بعدی در این پژوهش، شناسایی بیشتر این فعل و انفعالات پیچیده در انواع مختلف سلولها به منظور ساخت تصویری کامل تر از چگونگی اندرکنش ژن ها و شکافها در افزایش خطر ابتلا به بیماریها است.

دکتر Eyreافزود: این تحقیق نشان می دهد فعل و انفعالات درون سلولهای ما چقدر پیچیده است- خیلی بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد. با این حال، با به دست آوردن درک بهتر از این فرآیندها، امکانات بسیاری برای پژوهش بیشتر بر روی درمان این بیماریها درسالهای پیش رو گشوده خواهد شد.

منبع:


http://www.medicalnewstoday.com/releases/303313.php